Based on a true story


Snön är här..wiee, eller inte?! jag är inte den som gillar snö
och nu när vi fått överskott i det hela är jag nästan glad jag
blivit sjuk så jag ahr en bra anledning att stanna hemma o
sura över vårt "härliga" väder. Men jag sitter här och håller
mina fingrar för att inte skriva en arg dikt eller ett gnälligt
inlägg om hur mycke jag föraktar snö.. men tro mig det kommer
men om jag skulle skriva nu så skulle det bara bli massa babbel
eftersom jag inte kan koncentrera mig. så därför tänkte jag göra
en god gärning och prata om Filmer, många bra filmer genom
åren är filmer som är baserade på verkliga händelser eller
personer. dessa filmer brukar man säga är "Based on a true story"
dock finns det filmer många tror har hänt på riktigt eller att filmen
speglar en människa som har funnits eller som finns. så därför
tänkte jag du göra en liten lista över filmer som är baserade på
verkliga händelser och filmer som blir förväxlade med att vara det.
Det är lätt att bli förvirrad, mycke för Filmen "Fargo" (1996) där
bröderna Choen satte text i början av filmen att det hela var en sann
historia, men det visade sig vara påhittat, även kult filmen "forgotten
silver"  som är gjord av "sagan om ringen" regisören Peter Jackson,
filmen lurade ett helt land och gjorde Mr jackson mäkta opoppis i
Nya Zeeland. men vilket fall, här kommer en liten lista som kan vara
till stor hjälp under film diskutioner hedanefter:

Filmer som inte är Baserade på Verkligheten:
Star Wars
Starship Troopers
Narnia
Pulp Fiction
Transporter 1 & 3
Forrest Gump
Batman (ingen av filmerna är baserad på en verklig människa)
Lejonkungen
High School Musical (ingen av filmerna)
The Matrix
Toy Story 1
Det Femte Elementet
Pans Labyrint
Wall-E
Hellboy

Filmer som är Baserade på verkliga händelser
Shindlers list
Nixon
Walk The Line
Rambo
Charlies Angels
Star Trek
Pianisten
Thruman Show
Ace Ventura - Den galloperande dektitiven rider igen
King Kong
Ali
Alien och Alien återupstår
The Nightmare before christmas
Toy Story 2
Jumanji
X-Men 1 och X- men 3
Maffiabröder
E.T

Hoppas att denna lilla lista kan hjälpa er med vad som är fiction
och vad som är historiska händelser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0