Gnäll igen! vad är grejen?!

Tillbaka i örebro, äventyr i Borlänge och i Falun, kan inte
klaga på helgen min. har haft väldigt trevligt och roligt.
Tåget hem var förjävligt. Inte nog med att man önskar att
man fick röka på tåget så satt det nån jävla kuse framför mig
och hade något som jag tror var skuggteater med sina händer
för sig själv, (och mig) för allt jag såg var hans händer som han
viftade med hela jävla tiden, såg ut som han vinkade in plan på
arlanda! Detta hade inte stört mig lika mycke om nu han inte hade
valt att just den dagen ha på sig en randig tröja! och där satt jag i
två hela timmar, och fick bevittna flamset och tramset, tittade jag ut
genom fönstret så var det så svart att allt jag såg var hans spegelbild
i rutan och hans dåliga hand-casper uppvisning.

Idag är jag trött, helgen tog musten ur mig och jag skulle vilja åka bort
igen. Det är skönt att lämna stade man bor i, isökandet på bättre saker
,bättre folk, och bättre korv..
Fika idag, härligt härligt. men det blev mycket gnäll och mycket trams som
vanligt. och därför tänker jag nu ta upp ett av de gnälliga som spred sig
runt det lilla runda bordet på cafét vi satt på.
Jo ser ni, jag tog upp en sak jag gått runt och tänkt på i några år nu. så här kommer
dagens VAD ÄR GREJEN?!
vad är grejen med folk som man träffar på stan, folk som du kanske sett nån gång
förut, kanske till o med folk du känt för länge sen men som du på senare tid tappat
kontakt med, kanske det är bekant till en bekant, en gammal barndoms polare, ett
syskon till nån kompis. Nån vän som du varit nära men som du knappt snackar med
längre. Vad är grejen med att säga:
"Hej, hur är det?" eller frasens fula kusin : "hej, allt bra?"
låt oss ta en titt på dessa fraser . Hej hur är det, väldigt harmlöst må jag säga, men det
beror på hur man använder meningen. Om jag träffar en vän eller en bekant så kan jag
säga "hej , hur är det? och faktiskt mena det. men jag säger det inte till folk när jag går
förbi dom i rask takt utan en tanke på att stanna för ett svar. är detta en jälva reflex folk
har fått?! Fråga inte en jävla fråga som man måste skrika eller springa ifatt er för att svara
och hur ska man svara? mår man skit så säger ändå oftast folk "jo det är bra" och man vill
gärna hinna med att ställa motfrågan " hur är det själv?" men det är inte alltid man hinner
det minsann! NEj nej, ibland så är personen som flyktigt frågade dig om hur det var halvägs
till Bankok innan du hinner svara på frågan och fråga tillbaka. Detta gör mig arg, för om jag
inte hinner fråga tillbaka så får det mig att se ut som ett as, här kommer en person och
frågar mig hur jag mår och jag frågar itne tillbaka, detta gör denna person till en bättre
människa? kanske,.kankse inte. det är ju trotts allt han/hon som skenar iväg som en
stucken lama mot nya äventyr och nytt folk att svepa förbi likt en ninja och fråga hur det är
innan nån ens hinner uppfatta vad som nyss hänt! Vissa kör även med hand grejen när
dom som ett tåg drar förbi en, då har man två saker att fokusera på, frågan om ditt välmående
samt att kunna fånga handen som slungas fram mot dig! detta är något man får träna på.
Vissa är lite lömska, för att vissa människor vet man ju inte om man ska hälsa på. kanske du
inte känner dig säker på om personen ens kommer känna igen dig, eller ni kanske har
missat att hälsa på varandre en tidigare gång så om nån av er skulle göra det nu så skulle
det se så dumt ut att nån av er måste fly landet! så dom personerna går förbi dig, och innan
du hinner tänka klart om du ska hälsa så gör dom "huvudnicken" , ett sätt som dagens folk
använder till personer som man inte vet hur pass vänligt man kan hälsa på. Nicken är ett
smart drag för fega människor , eller folk som helt enkelt vill gå runt och se ut som levande
PEZ -figurer. Nicken kan vara som en instämmande nick, och vill bara säga "hej" man kan
oxå dra bak  huvudet lite som i att säga "wazzup?"
utan att behöva sänka sig så lågt att man faktiskt utalar ordet högt.
Om sånna personer sveper förbi och gör denna "huvudnickning" eller "PEZ-figuren" mot dig så
kan du inte hälsa tillbaka genom att göra detsamma eftersom dom sveper förbi så fort som
dom gör. detta betyder att du måste skrika hej efter dom. Personer som använder "pez grejen"
när dom går lungt förbi eller kanske till o med står stilla är det inge fel på, detta är ett bekvämt
sätt att ha vänner utan att faktiskt behöva tala med dom nyktert! Så alla ni som säger
"hej hur ä rdet" och som inte ens bryr er om att stanna kvar och lyssna på ett svar ,sluta!
skärpning! Tänk om personen ni säger så till faktiskt mår som en boll! och ska hem för att ta
piller eller svälja sitt kylskåp och avsluta allt?! Och så kommer vi till "Hej,Allt bra?"NEj, inte göra
så om ni inte ska lyssna. för ingen person kan må helt perfekt och genom att säga "allt bra?"
så frågar ni om allt är bra, ALLT!?  klart människan inte tycker allt är bra?! han/hon kanske känner
sig ensam, jobbet eller skolan kanske suger dumle , kanske är grannen jobbig och luktar olja,
 kanske bilen gått sönder.vem vet, sjukdom?, blivit rånad i helgen? förlorat ett öra?! vem vet?!
allt kan inte jämt vara bra. men ändå så är folk så självgoda att när man drar förbi och säger
"allt bra" så tror man automatiskt att personen inte vågar få fram mer än "jadå" för man vet att här
blir det då inget längre snack om mina känslor eller mitt liv.För man måste ju hinna skrika :
"själv då?!" efter så stollen eller tokan hör det. Ja det var väl dagens gnäll.Mer gnäll kommer,
var inte rädda! Så länge det finns hopp så finns det gnäll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0