jo jag vet



Jo jag vet det är svårt att fokusera på något när nån
står brevid och skriker texten till Queens mega hit
 "Bohemian Rhapsody" och jag vet det är svårt att
fokusera på något när man har en arg liten pyssling som
envisas med att dra i er vänstra strumpa och hotar kosntant
med att bita er i fingrarna om han inte får äta smörgåsrån.
I livet får vi gå runt och kämpa mot jobbiga saker, ibland blir
inte allt som vi vill och väldigt sällan blir saker som vi tänkt.
Detta gör att vi intalar oss själva med orden "det är nog lika bra"
eller "det kanske inte var meningen att..." osv osv
Men percis som fullkorns bröd så köper jag inte det. Jag tror inte
saker händer för att det är meningen eller "ödet" jag vägrar tro på
att saker är bestämda. Vi skapar våran framtid vare sig vi vill det eller
inte. vi står till försvars mot allt vi gör och ändast vi kan göra något
åt våran tillvaro. Så oavsätt vem man är så har man alltid ett val.
Vi kan välja att dricka mjölken som gick ut igår, vi kan välja att gena
över gatan som inte har något övergånsställe, vi kan välja att
zappa ifrån de program vi ser på och riskera att vi missar något. vi kan
välja att tatuera in två sköldpaddor som slås om en ostbåge på ett islfak".
även om vi inte gillar valen så har man iafall minst två jämt jämt jämt.
och det är sorgligt när folk vägrar inse det hela, folk som tror att dom
inte har något val, och dom sitter och blundar med händerna för öronen,
och vägrar se vad som finns runt omkring. Det är inte frågan om vems fel
eller vem man ska skylla/tacka för att det just blivit som det blivit, men
banne mig, det är fan roligare att skylla på någon. det är lite roligare att
ha en syndabock och ett svartfår. Genom att kunan peka finger och se
andras fel så kan vi dölja våra egna och vår egen roll i hur saker och ting
ter sig. Sen sitter vi efteråt och nästan små skrattar åt det hela.
Men ikväll så pekar jag fingret på mig själv. ikväll känns det skönt att
fokusera på att det var mitt fel och att jag får skylla mig själv...

det är lättare att ta godis från en unge än att bygga en robot av smör och
nötter. Det är lättare att slå en katt än att stoppa ett tåg med näsan. det är
lättare att mobba den fula killen än att stapla alla världens digestive kex på
varandra. men så är livet. Det är lättare att snacka skit om folk än att dricka öl
genom ögonen. det är lättare att ge upp än att starta ett eget zoo med ändast
mutanter och pingviner som har hattar, sånna där höga svarta hattar man hade
förr i tiden .....och vi väljer gärna dom lätta vägarna

"den enda skillnaden mellan mig och en galning är att jag inte är galen"
S.dali

Kommentarer
Postat av: Lenita

man har ALLTID ett val.

2008-11-23 @ 20:10:05
URL: http://lenitatheone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0